STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ TECHNICZNYCH I BRANŻOWYCH
im. Stanisława Staszica
w Szprotawie
Spis treści:
Rozdział I: Nazwa szkoły, cele i zadania
Rozdział II: Organy szkoły
Rozdział III: Organizacja szkoły
Rozdział IV: Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
Rozdział V: Prawa i obowiązki uczniów:
Rozdział VI: Nagrody i kary
Rozdział VII: Zasady rekrutacji uczniów
Rozdział VIII: Wewnątrzszkolne zasady oceniania
Rozdział IX: Postanowienia końcowe
Podstawy prawne:
§ 1
§ 2
§ 3
1) ponadgimnazjalne:
a) Branżowa Szkoła I stopnia na podbudowie gimnazjum o trzyletnim cyklu kształcenia, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Kształcenie odbywa się w następujących zawodach:
2) ponadpodstawowe:
a) Branżowa Szkoła I stopnia na podbudowie szkoły podstawowej o trzyletnim cyklu kształcenia, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Kształcenie odbywa się w następujących zawodach:
§ 4
§ 5
§ 6
1. Funkcję wychowawczą Szkoła spełnia między innymi poprzez realizację Programu Profilaktyczno-Wychowawczego Szkoły, który uchwala Rada Rodziców w porozumieniu z Radą pedagogiczną i po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego. Realizacja tego programu jest obowiązkiem wszystkich pracowników szkoły.
2. Program Profilaktyczno-Wychowawczy Szkoły określa zadania w zakresie:
3. Program Profilaktyczno-Wychowawczy podlega corocznej ewaluacji a wnioski z niej wynikające stanowią podstawę dokonywania zmian uchwalanych w trybie, o którym mowa w ust. 1.
§ 7
1. Funkcję opiekuńczą szkoła spełnia poprzez:
§ 8
1. Organami szkoły są:
§ 9
3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i z tego tytułu w szczególności decyduje w sprawach:
4. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, a ponadto:
5. Dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, ustala zawody, w których kształci szkoła, po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady zatrudnienia.
6. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.
§ 10
§ 11
§ 12
§ 13
1. Współdziałanie organów szkoły polega na:
§ 14
4. Szkoła może również prowadzić inne niż wymienione w pkt. 4 zajęcia edukacyjne, również przy udziale wolontariuszy.
§ 15
§ 16
§ 17
§ 18
§ 19
godzin do dyspozycji rodzica lub w innym dogodnym terminie.
§ 20
§ 21
14. Działalność szkoły w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa podlega dokumentowaniu
§ 22
§ 23
§ 24
1. Do zadań nauczyciela - bibliotekarza należy:
1) W zakresie udostępniania książek i innych źródeł informacji:
2) W zakresie tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
3) W zakresie rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
4) W zakresie organizowania różnorodnych działań, rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
§ 25
1. Biblioteki szkolna współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami/opiekunami prawnymi wg następujących zasad:
1) Korzystanie ze zbiorów biblioteki oraz udostępnianie stanowisk multimedialnych jest bezpłatne.
2) Użytkownik biblioteki może wypożyczyć jednorazowo 3 książki, nie dłużej niż na okres 4 tygodni.
3) W stosunku do uczniów, którzy przetrzymują wypożyczone książki przez okres dłuższy niż 4 tygodnie mogą być stosowane kary przewidziane w Statucie.
4) W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki użytkownik zobowiązany jest do odkupienia tego samego tytułu lub innego, wskazanego przez nauczyciela -bibliotekarza o wartości zbliżonej do wartości książki zagubionej lub zniszczonej.
5) Rodzice i opiekunowie prawni uczniów ZSZ mogą korzystać z zasobów biblioteki w czytelni po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.
6) Wszyscy użytkownicy zobowiązani są do zwrotu posiadanych książek i innych zbiorów na tydzień przed zakończeniem zajęć w danym roku szkolnym.
7) Uczniowie, którzy ukończyli szkołę lub zostali skreśleni z listy jej uczniów są zobowiązani do rozliczenia się z biblioteką, co zostanie potwierdzone na tzw. „karcie obiegowej”.
8) Nauczyciele i inni użytkownicy niebędący uczniami, którzy przestają być zatrudnieni w ZSZ są zobowiązani do rozliczenia się z biblioteką.
9) Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki ZSZ reguluje regulamin biblioteki szkolnej.
2. Biblioteka podejmuje współpracę z innymi bibliotekami szkolnymi, a także bibliotekami uczelni wyższych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, bibliotekami publicznymi i innymi, w celu realizowania statutowych zadań Szkoły.
§ 26
§ 27
1. Szkoła prowadzi monitoring wizyjny za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk i obraz we wszystkich godzinach pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa uczniów, pracowników i wszystkich pozostałych osób przebywających na terenie Szkoły oraz zabezpieczenie budynku i wyposażenia Szkoły przed aktami wandalizmu i innymi zagrożeniami.
2. Zapis z kamer monitoringu wizyjnego wykorzystywany jest do podjęcia postępowania wyjaśniającego przez Dyrektora szkoły, wychowawców, funkcjonariuszy Policji.
3. Zapis z kamer monitoringu wizyjnego może być wykorzystany do wyciągania konsekwencji przewidzianych w Statucie szkoły.
4. Do zapisu z kamer monitoringu wizyjnego mają dostęp osoby upoważnione przez Dyrektora szkoły.
Rozdział IV: Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
§ 27
ZADANIA WYCHOWAWCY
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia optymalizacji procesu wychowawczego dyrektor dba o to, by wychowawca klasy prowadził swój oddział przez cały tok nauki w szkole.
3. Wychowawca klasy zobowiązany jest w szczególności do:
4. Wychowawca planując tematykę lekcji wychowawczych zobowiązany jest uwzględnić zajęcia związane z wyborem dalszego kierunku kształcenia bądź preorientacji zawodowej.
5. Organizując spotkania wychowawcze z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić problemy profilaktyki w oparciu o Szkolny Program Profilaktyczno- Wychowawczy.
6. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej, metodycznej i organizacyjnej dyrekcji szkoły, Rady Pedagogicznej, rodziców uczniów a także ze strony wyspecjalizowanych placówek, instytucji oświatowych, zdrowotnych oraz prewencyjnych i doradczych.
7. Dyrekcja oraz nauczyciele szkoły są zobowiązani do wszechstronnej pomocy nauczycielom, którzy po raz pierwszy podejmują obowiązki wychowawcy.
8. Dyrektor szkoły może odwołać wychowawcę z pełnionej funkcji:
9. Rodzice oraz uczniowie, w uzasadnionych przypadkach, mają prawo występowania do Dyrektora Szkoły o zmianę wychowawcy:
§ 28
§ 29
ZADANIA NAUCZYCIELA
§ 30
1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu kieruje wyłoniony przez jego członków nauczyciel.
3. Do zadań zespołów przedmiotowych należy w szczególności:
4. W szkole działają następujące zespoły przedmiotowe:
5. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący wybierany przez członków zespołu.
§ 31
§ 32
§ 33
§ 34
§ 35
1. Dla realizacji swych celów szkoła prowadzi również:
§ 36
§ 37
§ 38
§ 39
1. W ostatnim tygodniu nauki (klasy kończące i zmiana szkoły) uczeń ma obowiązek rozliczyć się ze szkołą. Potwierdzeniem rozliczenia jest wypełniona karta obiegowa.
§ 41
§ 42
1. Ucznia nagradza się za:
2. Formy nagród:
3. Nagroda może być przyznana na wniosek dyrekcji szkoły, wychowawcy klasy, opiekuna samorządu uczniowskiego, opiekuna zajęć pozalekcyjnych, przewodniczącego samorządu klasowego. Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez radę rodziców.
4. Nagroda zespołowa może być przyznana dla zespołu lub klasy za osiągnięcia sportowe, artystyczne, edukacyjne, frekwencję i działalność społeczną.
5. Za całokształt osiągnięć w nauce i pracy społecznej w roku szkolnym, a także w roku zakończenia szkoły, uczniowi może być przyznane stypendium Ministra Edukacji Narodowej, Marszałka Województwa Lubuskiego lub stypendium Zarządu Powiatu Żagańskiego.
6. Zasady i tryb przyznawania stypendiów, o których mowa w ust. 5 określają odrębne przepisy.
7. Uczniowie mogą być ukarani za nieprzestrzeganie obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły, a w szczególności za:
a) naganę wychowawcy klasy – w przypadku, gdy liczba godzin przekroczy 15 w semestrze, z powiadomieniem rodziców i zakładu pracy (pracownicy młodociani),
b) naganę dyrektora szkoły – w przypadku, gdy liczba godzin przekroczy 30 w semestrze, z powiadomieniem rodziców i zakładu pracy, oraz skierowaniem ucznia na komisję opiekuńczo – wychowawczą, gdzie uczeń i jego rodzice podpisują kontrakt.
8. Ucznia karze się za nieprzestrzeganie Statutu szkoły wraz z regulaminami, (przy czym uczeń nie może być dwukrotnie ukarany za to samo przewinienie). Kary są stopniowane:
1) przyznaniem punktów ujemnych zgodnie z Wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania zachowania,
2) upomnieniem wychowawcy klasy,
3) naganą wychowawcy klasy,
4) naganą dyrektora szkoły wraz ze skierowaniem ucznia na komisję opiekuńczo – wychowawczą,
5) przeniesieniem do innej szkoły,
6) skreśleniem z listy uczniów.
9. Wychowawca klasy ma obowiązek niezwłocznego poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o udzielonej mu karze określonej w ust. 8.
10. Jeżeli uczeń otrzyma 2 nagany wychowawcy klasy dotyczące różnych przewinień, to trzecia nagana jest naganą dyrektora szkoły. Jeżeli po pierwszej naganie wychowawcy powtórzy się to samo przewinienie to uczeń otrzymuje naganę dyrektora.
11. W przypadku otrzymania w półroczu przez ucznia nagany dyrektora, uczeń nie może mieć oceny półrocznej/rocznej wyższej niż nieodpowiednia.
12 Procedury wystawiania ocen z zachowania zawarte są w Wewnątrzszkolnych zasadach oceniania zachowania.
13. Fakt udzielania kary uczniowi odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym, w dokumentacji ucznia oraz zgłasza do wicedyrektora szkoły. Stosowanie innych kar niż określone w niniejszym Statucie jest niedopuszczalne.
14. Udzielanie kary powinna poprzedzić rozmowa z uczniem umożliwiająca mu złożenie wyjaśnień.
15. Kara nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
16. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
17. Uczeń i jego rodzice/ prawni opiekunowie mogą odwołać się od przyznanej kary do dyrektora szkoły na piśmie w ciągu 7 dni od daty otrzymania kary.
18. Odwołanie wniesione przez osobę nieuprawnioną lub po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
19. Odwołanie rozpatruje Dyrektor Szkoły.
20. Wydanie decyzji Dyrektora następuje w terminie do 14 dni od dnia złożenia odwołania.
21. Informacja o karze wymierzonej uczniowi znajduje się w aktach ucznia przez okres kształcenia
22. Podczas posiedzenia Komisji opiekuńczo – wychowawczej zawierany jest kontrakt pomiędzy uczniem, rodzicem/prawnym opiekunem i szkołą. Naruszenie warunków tego kontraktu może skutkować skreśleniem z listy uczniów.
23. W przypadku zagrożenia ucznia skreśleniem z listy uczniów, za ucznia mogą poręczyć pedagog lub rzecznik praw ucznia.
24. Dyrektor szkoły, w przypadku naruszenia zasad kontraktu, o którym mowa w ust. 22, może w drodze decyzji skreślić ucznia z listy uczniów. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
25. Ponadto dyrektor szkoły dokonuje skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadku:
1) gdy uczeń jest nieklasyfikowany z przyczyn nieusprawiedliwionych i rada pedagogiczna nie wyraziła zgody na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów obowiązkowych,
2) rozwiązania umowy o praktyczną naukę zawodu z uczniem – młodocianym pracownikiem,
26. Uczeń może w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o skreśleniu z listy uczniów odwołać się za pośrednictwem dyrektora do Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp.
27. W okresie odwoławczym uczeń ma prawo uczestniczyć w zajęciach szkolnych.
28. Uczeń może być skreślony z listy uczniów ze skutkiem natychmiastowym, kiedy jego wpływ na innych uczniów jest demoralizujący bądź zagraża bezpieczeństwu innym osobom. Wówczas w okresie odwoławczym nie może brać udziału w zajęciach.
29. Wniosek o skreślenie ucznia z listy uczniów sporządza na piśmie wychowawca klasy, bądź inny nauczyciel zatrudniony w szkole, wraz z odpowiednim uzasadnieniem, opinią samorządu klasowego i przedkłada dyrektorowi szkoły na trzy dni przed zebraniem rady pedagogicznej.
30. Odpis decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów załącza wychowawca klasy do arkusza ocen odnotowując, że „decyzją nr ...... z dnia .........., uczeń został skreślony z listy uczniów”.
31. Dyrektor szkoły powiadamia rodziców/prawnych opiekunów ucznia niepełnoletniego i ucznia pełnoletniego o skreśleniu ucznia z listy uczniów.
1. Każda ucieczka klasy z lekcji jest natychmiast zgłaszana dyrekcji.
2. Nauczyciel przedmiotu wpisuje temat planowanej lekcji do dziennika, odnotowując ucieczkę klasy.
3. Temat lekcji, z której klasa uciekła, traktuje się jak temat do samodzielnego opracowania w domu. Uczniowie samodzielnie przygotowują temat, na podstawie zagadnień podanych przez nauczyciela. Po tygodniowym przygotowaniu tematu przeprowadzony zostaje sprawdzian dyrektorski (przedstawiciel dyrekcji może w nim uczestniczyć, jako obserwator) bez możliwości poprawiania.
4. W razie przeprowadzenia sprawdzianu dyrektorskiego, punktacja semestralna z danego przedmiotu zwiększa się o liczbę punktów przewidzianych na sprawdzian.
5. Nauczycielowi, który nie zgłosi ucieczki klasy, nie będzie wypłacona należność za godzinę lekcyjną.
§ 44
1. Do klasy pierwszej technikum przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, a w przypadku zawodu technik mechanik posiadają zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu
2. Do klasy pierwszej branżowej szkoły I stopnia młodocianych pracowników przyjmuje się na podstawie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu
3. Dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną. Do jej zadań należy w szczególności:
1) podanie do wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji i kryteriach przyjęć do Szkoły;
2) ustalenie na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego i ogłoszenie listy uczniów przyjętych do Szkoły;
3) przydzielenie przyjętych uczniów do poszczególnych oddziałów i grup językowych;
4) sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.
.4. Dyrekcja szkoły przeprowadza rekrutację uczniów do klas pierwszych zgodnie z zarządzeniem Kuratora Oświaty w Gorzowie Wlkp.
5. Termin składania dokumentów do szkół ponadpodstawowych oraz termin rekrutacji ustala Lubuski Kurator Oświaty.
6. Dyrektor szkoły prowadzącej rekrutację zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów, warunków i wyników przyjęć.
7. O przyjęcie do klas pierwszych wszystkich typów szkół ponadpodstawowych mogą ubiegać się absolwenci szkoły podstawowej, którzy w danym roku kalendarzowym nie ukończyli 18 roku życia.
8. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klas pierwszych szkoły ponadpodstawowej składają następujące dokumenty:
9. Kandydaci do klasy młodocianych pracowników zobowiązani są dostarczyć zaświadczenie o przyjęciu do pracy w celu przygotowania zawodowego.
10. W rekrutacji do szkół ponadpodstawowych brane są pod uwagę następujące kryteria:
1) wynik egzaminu ósmoklasisty
2) wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z języka polskiego i matematyki oraz dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora szkoły
3) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem
4) szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej
11. Szczegółowe zasady przeliczania uzyskanych przez absolwentów szkoły podstawowej wyników na punkty określa zarządzenie Kuratora Oświaty w Gorzowie Wlkp.
12. Na podstawie wyników elektronicznego naboru sporządza się listy kandydatów przyjętych do szkoły, które są umieszczone na tablicy ogłoszeń na parterze szkoły.
§ 45
§ 46
Kryteria oraz warunki przyjęcia do Szkoły podaje kandydatom dyrektor szkoły, nie później niż 3 miesiące przed terminem rekrutacji.
§ 47
1. W przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły o przyjęciu ucznia decyduje dyrektor szkoły.
2. Uczeń, o którym mowa w ust. 1 jest przyjmowany do innego typu publicznej szkoły na podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej.
3. W przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły, można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny obejmujący różnice programowe.
§48
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
1) wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
9. Sposób informowania uczniów i rodziców może przybrać jedną z form:
10. Nauczyciel jest zobowiązany indywidualizować pracę z uczniem odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
11. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
12. Arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb oraz możliwości ucznia jest ustalany na spotkaniu nauczycieli uczących z pedagogiem szkolnym.
13. Zakres i stopień dostosowania wymagań edukacyjnych warunkowany jest wskazaniami zawartymi w orzeczeniu lub opinii właściwej poradni i ma na celu stworzenie szansy uzyskania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w dalszym procesie kształcenia i wymaganych na egzaminie maturalnym oraz egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.
14. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w szczególności systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
15. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii, dołączonej do podania rodzica/opiekuna ucznia.
16. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestnictwa ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii, dołączonej do podania rodzica/opiekuna ucznia. Jeżeli okres zwolnienia uniemożliwia ustalenie oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony/a”.
17. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców/ prawnych opiekunów oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zwalnia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, do końca danego etapu edukacyjnego. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony/a”.
22. Ustala się następujące formy i punktację za poszczególne formy sprawdzania wiedzy:
Inne formy ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu.
23. Uczniowie biorący udział w:
mogą dodatkowo otrzymać 1 – 20 pkt. wg uznania nauczyciela.
24. Jedną z form oceniania mogą być oceny za napisanie matury próbnej oraz próbnego egzaminu zawodowego. Formy te należy traktować jak pracę klasową (sprawdzian, test) przyznając punkty w przedziale od 15 do 35 pkt. Obecność na maturze próbnej i próbnym egzaminie zawodowym jest obowiązkowa dla tych uczniów, którzy zadeklarowali chęć przystąpienia do tych egzaminów.
25. Zdobyte przez ucznia punkty przelicza się na stopnie wg następującego przelicznika:
26. Aby uzyskać ocenę pozytywną na koniec semestru/ roku szkolnego należy zgromadzić 30% wszystkich możliwych punktów do zdobycia.
27. W tygodniu mogą być 3 prace klasowe, które powinny być wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem. Brak takiego wpisu uniemożliwia jej przeprowadzenie.
28. W ciągu dnia może odbyć się tylko 1 zapowiedziana praca klasowa.
29. Sprawdzian pisemny nie może trwać dłużej niż 2 godziny a praktyczny nie dłużej niż 4 godziny.
30. Oddanie poprawionych form pisemnych sprawdzania wiedzy uczniów powinno odbyć się w przeciągu 2 tygodni od napisania takiej pracy. Po tym terminie ocen z prac nie wpisuje się do dziennika.
31. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela termin, oddania prac przedłuża się o czas tej nieobecności.
32. Uczeń, który był nieobecny na pracy pisemnej z przyczyn usprawiedliwionych ma prawo do niej przystąpić w innym terminie uzgodnionym z nauczycielem.
33. Uczeń, który był nieobecny na pracy klasowej z przyczyn nieusprawiedliwionych otrzymuje 0 pkt.
34. Jeżeli uczeń jest niezadowolony z osiągniętego przez siebie wyniku na pracy klasowej, to przysługuje mu możliwość ponownego przystąpienia do sprawdzianu w terminie ustalonym z nauczycielem, nie dłuższym jednak niż miesiąc od oddania sprawdzianu.
35. Uczniowi przysługuje tylko jedna możliwość poprawiania danej formy sprawdzianu.
36. Nauczyciel nie może nie wpisać do dziennika punktów za jakąkolwiek formę sprawdzania wiedzy, jeżeli ta się odbyła.
37. Jeżeli uczeń uzyska ze sprawdzianu poprawkowego wyższą ilość punktów niż ze sprawdzianu we właściwym terminie, do dziennika wpisuje się osiągniętą liczbę punktów, natomiast w komentarzu do oceny podaje się poprzednią ilość punktów oraz datę poprawy. Wyklucza się możliwość odejmowania punktów w wyniku uzyskania mniejszej ilości punktów na poprawie sprawdzianu.
38. Z powyższych zasad wyłączone są takie formy oceniania bieżącego jak odpowiedź z trzech ostatnich lekcji, kartkówka, aktywność podczas zajęć i inne.
39. W przypadku nieprzygotowana ucznia do zajęć lub braku zadania domowego uczeń otrzymuje 0 pkt.
40. W przypadku zajęć praktycznych nie wszystkie powyższe zasady mają zastosowanie, np.
41. Nauczyciel ma obowiązek uzasadnić wystawioną ocenę cząstkową dla ucznia zwracając uwagę na dobre strony, które pomogą w uczeniu się i wskazując co wymaga poprawy oraz jak powinien dalej pracować. Ponadto rodzic/prawny opiekun może uzyskać uzasadnienie ocen podczas zebrań z rodzicami lub indywidualnych konsultacji z nauczycielami.
42. Rodzic/opiekun/uczeń może złożyć wniosek do Dyrektora Szkoły o pisemne uzasadnienie oceny. W takim przypadku nauczyciel jest zobowiązany do przygotowania takiego uzasadnienia w ciągu 3 dni. Wniosek, potwierdzoną kopię uzasadnienia wychowawca klasy przechowuje w swojej dokumentacji do końca roku szkolnego.
43. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne nauczyciel przechowuje do końca danego roku szkolnego. Uczeń i jego rodzice otrzymują prace kontrolne do wglądu, na zasadach określonych przez nauczycieli na początku roku szkolnego.
44. Uczniowie będący finalistami lub laureatami konkursów zawodowych na szczeblu wojewódzkim bądź rejonowym mogą mieć podwyższoną ocenę śródroczną/roczną lub końcową z przedmiotu wiodącego na tym konkursie.
45. Uczniowie będący finalistami lub laureatami konkursów przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim bądź ponadwojewódzkim, laureaci lub finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną lub końcową ocenę klasyfikacyjną.
46. Ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych w przypadku uczniów- młodocianych pracowników ustala pracodawca
§ 49
ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW TECHNIKUM Z PRAKTYK ZAWODOWYCH
a) oceny wystawionej w dzienniczku praktyki przez pracodawcę
b) oceny wystawionej przez komisję oceniającą zawartość merytoryczną dzienniczka praktyk
a) celujący – 16 punktów
b) bardzo dobry – 14 punktów
c) dobry – 12 punktów
d) dostateczny – 10 punktów
e) dopuszczający – 6 punktów
f) niedostateczny – 0 punktów
- merytoryczna zawartość zeszytu – 0 -3 pkt.
- estetyka prowadzenia zeszytu-0-1 pkt.
- nazwiska i imiona uczniów
- punkty za ocenę wystawioną przez pracodawcę
- punkty za estetykę prowadzenia zeszytu
- punkty za merytoryczną zawartość zeszytu
- sumę punktów zdobytych przez ucznia
- ocenę końcową za praktykę zawodową
- nazwiska i podpisy członków komisji
§ 50
ZASADY OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców/ opiekunów prawnych o warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
4. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
5. Roczna ocena zachowania odzwierciedla zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego. Wystawianie oceny śródrocznej i rocznej odbywa się w dzienniku elektronicznym. Ocena roczna uwzględnia oba semestry i jest średnią punktów z obu semestrów.
6. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły
7. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem pkt. 11.
8. O planowanej ocenie informowany jest uczeń, a za jego pośrednictwem rodzice, na co najmniej 1 dzień przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną.
9. Ocena jest jawna dla ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów.
10. Uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
11. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
Ocena ustalona przez komisję nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
12. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo wicedyrektor, jako przewodniczący komisji,
2) wychowawca klasy,
3) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) pedagog,
5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
6) przedstawiciel rady rodziców.
13. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
1) skład komisji,
2) termin posiedzenia komisji,
3) wyniki głosowania,
4) ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
§ 51
PROCEDURY WYSTAWIANIA OCEN Z ZACHOWANIA
1) zachowanie wzorowe: 30 pkt.
2) zachowanie bardzo dobre: 20 pkt.
3) zachowanie dobre: 10 pkt.
4) zachowanie poprawne: 0 pkt.
5) zachowanie nieodpowiednie: -10 pkt.
6) zachowanie naganne: -20 pkt.
6b. 6 b. W przypadku młodocianych pracowników wpływ na ocenę z zachowania ma ocena uzyskana w czasie turnusu dokształcania teoretycznego, wystawiona przez ośrodek dokształcania teoretycznego. Ocena jest przeliczona na punkty w następujący sposób:
1) zachowanie wzorowe: 40 pkt.
2) zachowanie bardzo dobre: 30 pkt.
3) zachowanie dobre: 15 pkt.
4) zachowanie poprawne: 5 pkt.
5) zachowanie nieodpowiednie: -20 pkt.
6) zachowanie naganne: -30 pkt.
8. 8. Ocenę z zachowania ucznia realizującego kształcenie w formie nauczania indywidualnego wystawia wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących.
§ 52
ZASADY KLASYFIKACJI
praktycznych.
praktycznych.
§ 53
§ 54
Załącznikami stałymi do statutu szkoły są regulaminy, których wykaz znajduje się na ostatniej stronie statutu.
§ 55
Statut szkoły może ulec zmianie w całości lub w części w związku ze zmianami w prawie oświatowym. Postępowanie w sprawie zmiany statutu wszczyna dyrektor szkoły.
§ 56
a) organy szkoły,
b) nauczycieli i innych pracowników,
c) uczniów,
d) rodziców.
Statut zgodny z Uchwałą Rady Pedagogicznej nr …………, z dnia ………………...
Szprotawa, dnia ………………..
Podpis:
załącznik nr 1 do Statutu szkoły
Katalog pozytywnych i negatywnych zachowań uczniów wraz z ilością odpowiadających im punktów dodatnich i ujemnych
Lp. |
Katalog pozytywnych zachowań uczniów |
Ilość punktów dodatnich |
||||||||
1. |
Udział w szkolnych: konkursach, olimpiadach i zawodach - każdorazowo Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wagi konkursu i wkładu pracy ucznia. |
1 – 20 |
||||||||
2. |
Udział w pozaszkolnych: konkursach, olimpiadach, zawodach (udział – 15 pkt., miejsce finałowe – 40 pkt.) - każdorazowo Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wagi konkursu, olimpiady lub zawodów oraz wkładu pracy ucznia. |
15 - 40 |
||||||||
3. |
Aktywne reprezentowanie szkoły: targi edukacyjne, „otwarte dni szkoły”, bankiety, debaty itp. – każdorazowo Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wkładu pracy ucznia. |
15 - 25 |
||||||||
4. |
Aktywne pełnienie funkcji w samorządzie klasowym i szkolnym – jednorazowo. |
10 - 15 |
||||||||
5. |
Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wkładu pracy ucznia. |
5 - 20 |
||||||||
6. |
Udzielanie pomocy koleżeńskiej w: nauce, zaadaptowaniu się w klasie i szkole, reagowanie na krzywdę innych i inne przejawy zła –każdorazowo. Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wkładu pracy ucznia. |
5 – 15 |
||||||||
7. |
Frekwencja ucznia na zajęciach lekcyjnych:
Punkty powyższe przyznaje się miesięcznie. Uwaga – Punkty dodatnie nie przysługują uczniowi za miesiąc, w który opuścił powyżej 3 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych. |
5 – 20 |
||||||||
8. |
Udział w poczcie flagowym lub sztandarowym – jednorazowo. Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wkładu pracy ucznia. |
5 – 20 |
||||||||
9. |
Wychowawca klasy, doceniając postawę ucznia w ciągu semestru, ma prawo jednorazowo przyznać mu punkty dodatnie. Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od postawy ucznia. |
5 – 30 |
||||||||
10. |
Uczniowie danej klasy oceniają zachowanie ucznia biorąc po uwagę stopień respektowania przez niego zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły. |
0 - 10 |
||||||||
11. |
Każdy uczeń ma obowiązek dokonania oceny własnego zachowania – jeden raz na koniec każdego półrocza. |
0 - 10 |
||||||||
12. |
Aktywność pozalekcyjna (koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze) |
1 – 10 |
||||||||
13. |
Pochwała wychowawcy lub dyrektora szkoły |
10 – 20 |
||||||||
14. |
Strój zgodny z wymogami Statutu Szkoły podczas uroczystości szkolnych |
10 |
Lp. |
Katalog negatywnych zachowań uczniów
|
Ilość punktów ujemnych |
1. |
Spóźnienia uczniów na zajęcia lekcyjne - każdorazowo (za spóźnienia z przyczyn usprawiedliwionych, nie wstawia się punktów ujemnych). |
1 |
2. |
Nieobecności nieusprawiedliwione ucznia na zajęciach lekcyjnych – za każdą godzinę lekcyjną. |
2 |
3. |
Nieodpowiednie zachowanie się ucznia na lekcji: głośne rozmowy, żucie gumy, spożywanie posiłków, spacery po sali, brak reakcji na polecenia nauczyciela, używanie telefonów komórkowych, i innych urządzeń elektronicznych – każdorazowo. |
5-10 |
4. |
Niewłaściwe zachowanie się na: wycieczkach szkolnych, innych wyjściach poza szkołę, brak reakcji na polecenia nauczycieli dyżurujących lub innych pracowników szkoły – każdorazowo. |
10 |
5. |
Agresywne zachowanie się uczniów:
|
20 |
6. |
Zachowania uczniów szczególnie drastyczne;
|
- przy pierwszym zdarzeniu: ocena naganna z zachowania na koniec semestru i skierowanie na Sz KO–W,
- przy drugim zdarzeniu: skierowanie przez wychowawcę klasy wniosku do dyrektora szkoły o skreślenie ucznia z listy klasy |
7. |
Celowe niszczenie cudzej własności, wytworów pracy, mienia szkolnego, naruszenie zasad BHP na zajęciach praktycznych – każdorazowo. |
30
|
8. |
Palenie papierosów, e- papierosów na terenie wszystkich obiektów szkolnych – każdorazowo. |
15 |
9. |
Udowodnione podrabianie i fałszowanie usprawiedliwień nieobecności ucznia na lekcjach oraz innych dokumentów – każdorazowo. |
10 |
10. |
Nie wywiązywanie się ucznia z zobowiązań wobec klasy lub szkoły. Punkty ujemne ma prawo odjąć nauczyciel lub wychowawca klasy - każdorazowo. |
1 - 10 |
12. |
Wychowawca klasy, ma prawo w ciągu semestru, przyznać jednorazowo ujemne punkty za nieodpowiednią postawę ucznia na terenie klasy i szkoły |
5 - 20 |
13. |
Korzystanie z niedozwolonych źródeł podczas pracy klasowej oraz celowe wprowadzanie w błąd nauczyciela– każdorazowo. |
10 |